Aan: Lijsttrekkers Leuven

Leuven op maat van mensen, niet van auto’s: geen Bruulparking!

Leuven op maat van mensen, niet van auto’s: geen Bruulparking!

Het stadsbestuur moet de plannen voor een nieuwe Bruulparking definitief opbergen en eindelijk volledig durven inzetten op duurzame, gezonde en veilige mobiliteit.

Leuven telt 6000 parkeerplaatsen. Dat is evenveel als de stad Gent, welke dubbel zo groot is. Een nieuwe centrumparking is dus écht niet nodig. De randparkings zijn onderbenut, ook tijdens de drukste shoppingdagen van het jaar. Het stadsbestuur moet werk maken van gebruiksvriendelijke shuttlebussen die voldoende regelmatig en op alle tijdstippen bezoekers heen en weer vervoeren tussen deze parkings en het stadscentrum.

Als de stad Leuven tegen 2030 klimaatneutraal wil zijn, moet het zijn voortrekkersrol echt opnemen en durven inzetten op alternatieven: een snellere, gezondere en veiligere bereikbaarheid van de stad per fiets, het promoten en toegankelijk maken van autodelen en duurzaam openbaar vervoer (e-mobility) dat voldoende tegemoetkomt aan de noden van de Leuvenaars en de inwoners van de omliggende steden en gemeenten.

Waarom is het belangrijk?

De Bruulparking is een héél belangrijk dossier. Als de nieuwe parking er komt, betonneren we ons letterlijk voor de komende decennia vast aan een beleid dat individueel autogebruik promoot en nog jarenlang als een magneet auto’s tot het hartje van de stad zal aantrekken. Dit gaat recht in tegen alle klimaatdoelstellingen en tegen de aanbevelingen rond luchtkwaliteit. De Bruulparking is tevens een onnodige investering van 29 miljoen. Door deze kostbare financiële middelen te investeren in een nieuwe en overbodige parking is er minder ruimte om te investeren in een duurzame mobiliteit die zo broodnodig is.
Het Bruulpark is een prachtige groene plaats waar kinderen nog echt kunnen spelen en ravotten. Laten we hier geen grote daktuin vol uitlaatgassen van maken.

Leuven

Categorie


Redenen om te tekenen

  • 5 na 12, hun asfalt begint te smelten
  • parkings genoeg in of rond Leuven, liever wat groen in de stad
  • Grappig: 2 weken geleden stelde een N-VA-gemeenteraadslid vast dat de stad zijn bedrijfsvoertuigen sinds de start van het circulatieplan 4% meer CO2 heeft laten uitstoten en zowat 8% meer kilometers liet rijden. Een vraag van N-VA aan het schepencollege om zelf het goede voorbeeld te geven en duidelijke en meetbare doelstellingen te formuleren om de totale CO2-uitstoot van zijn wagenpark te verminderen ... werd weggestemd door spa en CD&V. Veel hol geblaas van het stadsbestuur ...

Updates

2018-07-27 17:49:48 +0200

1,000 handtekeningen verzameld

2018-05-17 20:50:47 +0200

500 handtekeningen verzameld

2018-05-14 13:26:59 +0200

100 handtekeningen verzameld

2018-05-13 21:23:28 +0200

50 handtekeningen verzameld

2018-05-13 13:01:29 +0200

25 handtekeningen verzameld

2018-05-13 09:26:33 +0200

10 handtekeningen verzameld